top of page
IBounceBack_bystudioils8.jpg

Welkom in mijn hoofd! Niet echt natuurlijk, maar zo voelt het wel een beetje als ik mijn blogs deel. In mijn blogs vertel ik je heel graag meer over mijn visie, over wat ik meemaak en over allerlei dingen waar ik natuurlijk mijn ongezouten mening over geef.

Ben je nieuwsgierig? Scroll er lekker doorheen en laat je inspireren!

Laat je mij weten wat je ervan vindt?

Zoeken
Foto van schrijveriBounceBack

Toen ik begon met werken in 1996 was ik ontzettend trots op mijn donkerblauwe en zwarte pakjes van Mexx. Jasje met rokje, witte bloes en hoge hakken in dezelfde kleur als het pakje. Een mooi ‘uniform’ voor het werken bij een bank en ik voelde mij goed en veilig. Wat is er toch veel veranderd over de jaren…Niet alleen is de dresscode bij banken en vele andere bedrijven gelukkig losser geworden, maar ik heb ook de liefde die ik altijd al had voor kleur leren omarmen. Ik durf veel meer en trek mij weinig aan van wat anderen ervan vinden. Voor mij geen donkerblauwe pakken meer, maar een neon gele bloes met een mooi bewerkt groen jasje, een donkerblauwe leren broek, een statement sieraad en sneakers of boots. Hier voel ik mij goed in. Sterk en sprankelend. Dit is wat een kleurrijke(re) outfit voor je kan doen. Je hebt het gevoel dat je de wereld aan kan en dit heeft impact. Wie wil dit niet? Ook als je niet in geel wil lopen doet een goed uitgekozen kleur wonderen voor je uitstraling en zelfvertrouwen.


Een paar basis zaken om bij stil te staan:


-Staat wit, crème of ecru jou het beste? Houd het bij je gezicht en kijk van welke kleur je gezicht tot leven komt.


-Waar gaan je ogen van sprankelen als je het draagt: zilver of goud?


-Als je twijfelt welke kleuren je mooi staan begin met een kleurenanalyse bij een expert.


-Kleuren die tegenover elkaar staan in het kleurenspectrum staan geweldig bij elkaar: bijvoorbeeld geel met paars of oranje met blauw of groen met roze. Maar hierbij moet je ook blijven kijken waar jij je goed in voelt: ik voel mij kerstbomerig in groen met rood ookal versterken deze kleuren elkaar.


-Een kleur die niet helemaal je van het is bij je gezicht kun je toch soms dragen als je lippenstift en blusher sterk genoeg van kleur zijn. Een voor jou ‘perfecte’ roze en rode lippenstift is een ‘lifesaver’ voor je garderobe maar ook voor je humeur. Voor mij is dit Private Party van Lipstick Queen.


Welke kleuren laten jou schitteren en geven je een goed gevoel over jezelf?


Merlijn@ibounceback.nl of 06-20590714.





3 weergaven0 opmerkingen

Dit is mijn personal brandstatement. Wat is jouw personal brandstatement?


Ik voel mij aangetrokken tot pauwen vanwege hun sprankelende en intense groene, blauwe en paarse kleur, maar ook omdat ze trots zijn op zichzelf en een ‘bad ass’ attitude hebben. Mijn liefde voor kleur heb ik meegekregen van huis, niet zo raar met een moeder als kunstenaar. Maar het uitvinden wie ik echt ben, dicht bij mijzelf blijven (ook bij tegenslag) en voor mij goede keuzes maken is niet een vanzelfsprekendheid geweest.


Ik ben de drie banken waarvoor ik gewerkt heb dankbaar voor alle kansen die ik gekregen heb om mij te ontwikkelen en om ervaring op te doen. Maar de koek was op een gegeven moment op. Banken zijn veranderd over de jaren en ik ben ook veranderd.

Een sleutelmoment voor mij is geweest toen ik boventallig werd bij de Rabobank in 2019 en de ruimte kreeg en nam om afstand te nemen. Fantastische begeleiding van Bert Cohen van 4C heeft eraan bijgedragen dat ik scherper naar mijzelf ben gaan kijken en naar wat ik wilde doen in de 2de helft van mijn loopbaan. Opleidingen op andere vakgebieden zoals vitalogie, talent professional en imago styliste plus een aantal interimopdrachten (bij een museum, maar ook bij een bank) droegen bij aan niet alleen het beslissen wat echt bij mij past, maar ook het aandurven om het op te volgen.

Ik zorg dat ondernemende vrouwen duurzame keuzes kunnen maken voor het vervolg van hun werk en leven. En wel door aan de slag te gaan met zowel hun innerlijk als ook hun uiterlijke presentatie.


Als je weet wie je bent, wat je wil en wat je wilt uitstralen en dit ook in de praktijk brengt dan kun je focus aanbrengen en voor jou goede keuzes maken. Dat betekent je vitaal voelen, weten wat je talenten en drijfveren zijn, maar ook je stijl en kleurkeuze in lijn brengen met wie jij bent en je persoonlijke imago.


Het hebben van een personal brandstatement is niets meer of minder dan een zin die echt over jou gaat en een houvast geeft om bij jezelf te toetsen of je dicht bij jezelf blijft. Je kunt het eindeloos gebruiken: als mensen vragen wat je drijfveren zijn, als je twijfelt over een levenskeuze, als je solliciteert op een baan, als je kleding gaat kopen, als leidraad voor je berichten op social media en nog veel meer. Met andere woorden: dit ben jij!






7 weergaven0 opmerkingen
Foto van schrijverMerlijn de Gruijter


In deze crisistijd worden veel hulpankers uitgegooid ook in de vorm van boekaanbevelingen. Een van deze boeken is ‘Man’s search for meaning’ van Viktor Frankl. Ik heb dit inspirerend boek over de zin van het leven mogen lezen voor twee opleidingen, ook voor een businessopleiding, dus van zweverigheid geen sprake. Frankl komt in het concentratiekamp tot de conclusie dat hoe hard het leven ook kan zijn het leven altijd potentieel zinvol is. Zelfs in de meest bizarre omstandigheden kan het lukken om wat afstand te nemen, een doel te stellen, hoe klein ook, een plan te maken en te focussen. Ik vond het fijn om aflopen weken een aantal passages uit zijn boek te herlezen omdat het gaat over onderwerpen die mij nauw aan het hart liggen namelijk positiviteit, zingeving en als gevolg doelen bepalen. Ik heb vorig jaar ervaren wat een positief effect het heeft gehad op mijn mentale veerkracht om vanuit zingeving een doel te bepalen en vanuit daar een plan te maken en focus aan te brengen.


Het jaar 2019 stond voor mij in het teken van mijn eigen ‘search for meaning’. Ik had 23 leerzame, vaak mooie maar soms ook uitputtende jaren bij twee banken gehad en wist dat ik niet nog 23 jaar zo wilde werken. Per mei stopte mijn baan bij de bank maar wat wilde ik dan wel doen? Ik heb hulp gezocht in de vorm van een coach om het antwoord te kunnen vinden. Een briljant traject waarbij we veel tijd hebben besteed aan wat ik belangrijk vind en wat mijn talenten en drijfveren zijn. Dit alles is de kern van zingeving. Wat ik belangrijk vind is om met creativiteit en lef te werken in een kleurrijke omgeving waar mensen het echte gesprek met elkaar aangaan. Mijn drijfveren zijn vormende invloed willen hebben en uniekheid.


Toen ik eenmaal mijn zingeving had bepaald kon ik mijn doel stellen namelijk een daarbij passende baan te vinden waarbij de vorm voor mij irrelevant was. Mijn focus lag op netwerkgesprekken voeren. Dit heeft na vele gesprekken geleid tot het oprichten van mijn bedrijf ibounceback, het begeleiden van leidinggevenden en professionals op het gebied van vitaliteit, en het uitvoeren van interim opdrachten zoals ik nu doe bij Teylers Museum in Haarlem. Ik doe nu dingen die dichter bij mijn echte ik liggen en de kern waarom het mij lukte om ‘mijn meaning’ te vinden is het inschakelen van hulp en ruimte in mijn hoofd en hart door tijdelijk niet te werken en afstand te nemen.

In het onderdeel betekenis of zingeving binnen de vitalogie onderzoek je jouw waarom en wat je echt belangrijk vindt. Weet je waarvoor jij op deze wereld bent? Wat zijn jouw talenten en drijfveren? Doe jij werk wat past bij jouw waarom en drijfveren? Wil je wellicht verandering aanbrengen in je werk of leven maar weet je niet hoe. Neem contact op met mij via merlijn@ibounceback.nl of op 06-20590714. Meer informatie is te vinden op www.ibounceback.nl.

9 weergaven0 opmerkingen
bottom of page